Tetoválás Stílusok, témakörök

A tetoválás is -mint minden művészeti ág-, stílusokra tagolható. Ezek a tetoválás stílusok néha keverednek egymással, átfedésben jelennek meg egy-egy alkotásban, máskor össze nem téveszthető jegyeik alapján jól körülhatárolhatóak.

A tetoválásra vágyó emberek egy része nincs tisztában a pontos megnevezésekkel -ez nem is elvárt természetesen-, inkább a stílusjegy főbb ismérveit sorolják, amikor a kívánt mintáról beszélnek.

Az alábbi “kisokos” segít eligazodni a tetoválás főbb ágazatai között, így egyszerűbbé teszi pl. a mintaválasztást és annak megfogalmazását a tetováló felé, emellett tetoválót is ajánlunk az adott stílusban.

BLACK & GREY

(fekete-szürke tetoválás stílus)

A Fekete-szürke eredetileg olyan egyszínű minta, amely fekete tintával készül úgy, hogy a festéket a tetováló desztillált vízzel felhígítja. Ezek kombinációja kreál egy voltaképpeni “mosást” a világosabb árnyalatoknál. Egyes tetoválók fehér tintát kombinálnak feketével, hogy hasonló hatást érjenek el, de nem ez a szokványos metódus.

A Fekete-szürke tetoválás a börtönrendszerekből származik, hiszen ott nem volt lehetőség arra, hogy a tetoválók színezhessék a mintáikat. Jack Rudy és Charlie Cartwright aztán behozták ezt a stílusjegyet a köztudatba, ugyanakkor bemutatták az úgynevezett “single-needle” (egy tűs) tetoválógépet a nyilvánosságnak, hogy e szerkezet segítségével sokkal jobb árnyékolásokat készíthessenek.

A stílus voltaképpen az olasz művészeti forradalom, a chiaroscuro lényegiségével függ össze. A középkori festészet még ún. egységes világítást használt, de aztán a reneszánsz idejében az árnyékot, mint térképző formát kezdték el használni. Takarásra ajánlott.

ORIENTAL 

(Japán, Keleti tetoválás stílus)

A hagyományos japán minták történeteket mondanak el. Egy japán tetoválás egészen mély témájú mesékkel képes szolgálni, ezáltal felbecsülhetetlen eszmei értéket képvisel hordozója számára. Más néven Irezumi-nak nevezik ezt a metódust, mely szó voltaképpen azt a folyamatot jelenti, ahogyan “tintát fecskendeznek a bőr alá”.
A japán tetoválás története nagyon messzire nyúlik vissza, egészen a korai kőkorig, de ezzel összefüggésben, még nem tudott leleteket felmutatni a tudomány. A legkorábbi bizonyítékok a Yayoi korszakból (kr.e. 300-kr.u. 300) származnak, amelyben a tetoválások életbeli státuszt, illetőleg spirituális jelentéseket hordoztak.

A Kofun-korban (300-710) már változott a tetoválások jelentése, hiszen főként bűnözők megbélyegzésére kezdték el használni azokat -ez részben a kínai kultúra behatásának köszönhető. Sok-sok ezer évvel ezután, egészen napjainkig, a japán tetoválás hagyománya összefonódott a Yakuzák megjelenésével (17. századtól), majd lassan becsordogált a nyugati vérkeringésbe is, így sok kiváló művész vette át, illetőleg reformálta meg a japán tetoválás hagyományait.

A tradicionális japán tetoválás, a “Tebori” menete a következő: a mester (Hiroshi) felviszi a festéket (sumi) egy ecset segítségével a bőrre, majd egy bambuszpálcikával bejuttatja azt a bőr alá. A pálcika végén egy köteg tű helyezkedik el (hari). Takarásra alkalmas tetoválás stílus.

REALISTIC 

(Realisztikus, fotóhűségű tetoválás stílus)

Az utóbbi évtizedben jelentős térhódítást tudhat maga mögött a realisztikus stílus. Ez elképzelhetően a műfaj kivitelezésének, illetőleg megjelenésének köszönhető, hiszen a tetoválók célja a maximálisan élethű, fotószerű megjelenítés.

A félreértések elkerülése végett megjegyzendő: bár a legkedveltebb téma maga az ember, realisztikusan nem csak emberi portrékat, vagy a kedvenc kisállatunkat lehet felkalapáltatni bőrünkre, hanem készülhet ilyen stílusjegy megfontolásában bármilyen fantazmagória szüleménye is, a lényeg mint említettük, a szuperpontos, életszerű megjelenítés.

tetoválás stílusok közül talán a realisztikusnál figyelhető meg legjobban a tetováló szakma fejlődési iránya és intenzitása, a legújabb technológiáknak köszönhetően pedig az eszközök és alapanyagok folyamatos minőségi javulása is.

FLORA & FAUNA

(növény és állatvilág tetoválás stílus)

Inkább témakör, mint stílus, a többitől markánsan nem különül el. Leginkább a realisztikus tetováló stílus alapján készült állatportrékra és növényábrázolásokra utalnak a Flora & Fauna kifejezéssel. Többnyire színes minták készülnek ebben a stílusban, de gazdag árnyalással és a megfelelő kontraszttal a fekete-szürke tetoválások is remekül érvényesíthetők. 

A cél általában az élővilág minél élethűbb ábrázolása, a természet iránt érzett rajongás, szeretet és tisztelet kifejezése. A sötétebb, bordó, lila virágokkal -a szirmok, árnyékok természetes rendezetlensége miatt is-, jól takarhatóak feliratok, kisebb sötét minták is.

OLD SCHOOL

(Hagyományos, Tradicionális tetoválás stílus)

Tulajdonképpen ez az a stílus, amelyet más néven American-nak nevezünk. Itt pontosan arról van szó, amire gondolhatunk: ez a műfaj fonódik össze a tetoválás nyugati történelmével, azzal a metódussal, ahogy egyáltalán a tetoválás megjelent a bőrön, és az első képek kivehetővé váltak.

Az Old-School továbbá összefügg a tengerész-élet alapjaival is. Mint a legtöbb “öreg” stílus, a tradicionális ábrázolás is rengeteg változáson ment keresztül, nem csak technikailag, hanem a témákat illetőleg is. Gondoljunk például arra, hogy a huszadik század két világháborút is megélt és e műfaj nagyon szoros szimbiózisban mozog a sereg embereinek életével, azokkal a témákkal, amelyek nekik voltak fontosak.

Az old-school modernizálása magával hozta a színpaletta erőteljes kifejlődését, hiszen a hagyományok alapján is elmondhatjuk, a műfaj a lehetőségekhez képest mindig színes képekkel igyekezett dolgozni. A színeket ebben a stílusban nem, vagy nagyon kissé mossák egymásba, a kivitelezést határozott, egyszerű vonalak jellemzik, a tetoválás inkább “lapos”, 2D hatású. A stílus közkedvelt mintái: táncos (hula) lányok, koponyák, vasmacskák, farkasok, hajók; más kifejezéssel az úgynevezett “Sailor Jerry” motívumok.

NEW SCHOOL

A new-school egy kalap alatt tartalmaz olyan művészi megnyilvánulásokat, amelyek olyan módszerek alapján születtek meg, hogy a művészek nem foglalkoztak semmilyen hagyománnyal, sőt nem is nagyon sorolhatók be semmilyen hagyomány halmazába. A New-school számára nincsen lehetetlen, egy rendkívül merész stílusjegy, melynek keretein belül olyan mintákkal találkozhatunk, melyek sűrű és erős vonalakkal készülnek, élénk színekben pompáznak, amiket egymásba is mos a művész.

Leginkább rajzfilmes, túlzó elemek felbukkanása figyelhető meg, az Old-School-lal ellentétben sokszor 3D hatással, perspektivikusan. Takarásra jól használható.

TRASH POLKA 

(Buena Vista tetoválás stílus)

A Trash Polka, Realistic Trash Polka vagy Buena Vista neveken is ismert technikát a Buena Vista tetováló szalonban álmodták meg, fiatalnak számít a tetoválás stílusok között. Lényege, hogy a realisztikus elemeket ötvözi a minimalista, elnagyolt ábrázolásmóddal.

A stílus leggyakrabban használt színei: fekete, szürke és a piros árnyalatai. Gyakran feliratokkal, raszterpöttyökkel, festékpacákkal kombinálnak bonyolult kivitelezésű, fotószerű mintákat, mint pl. portrék, tárgyak.

Az élethűen kivitelezett, aprólékos tetoválás részben vázlatszerű ábrázolása nagy feszültséget teremt, így erőteljes munkák születhetnek ebben a stílusban is. Takarásra fokozottan ajánlott.

BLACKWORK

Egyes emberek egyáltalán nem tudnak mit kezdeni ezzel a stílusjeggyel. Egy biztos, a Blackwork egy igen változatos és megosztó tetoválási forma…

A Blackwork egyedisége, “arcbamászó” mivolta miatt jön elő. Sokszor igen egyszerű minták kerülnek terítékre, de ezek technikai kivitelezése, egyáltalán nem nevezhető egyszerűnek. Ha elővesszük a műfaj egyik legnagyobb hősét, a francia Yann Black-et, rögtön megértjük miről is van szó.

Egy vonallal megrajzolt történetek, fura szereplők a bőrön, egyértelmű helyzetek, nulla árnyékolás, nulla hibázási-ráta, gyermekrajz-szerű ötletek, színek (vagy kevés színezés) beavatkozása nélkül.

A Blackwork sok esetben merít a különböző tribal (törzsi) tetoválások fundamentális hagyományaiból, ezáltal elmondható, hogy sokszor, egy-egy minta sokkal többet árul el viselőjéről, mint más esetekben túlszínezett “vetélytársai”. Takarásra a nagy fekete felületek miatt egyszerűen szuper..

MAORI, POLINÉZ, SAMOAI 

(törzsi tetoválás stílus)

Amikor törzsi tetoválásokról beszélünk, javarészt a fenti megnevezések egyikét halljuk. A modern világban óriási népszerűségnek örvend ez az ábrázolásmód, mutatós mintái és a test vonalát követő alakzatai miatt is.

Ezek a tetoválások nem készíthetők sablon alapján, az alapmotívumok meghatározása után a tetováló szabad kézzel rajzolja fel a megálmodott mintát, figyelembe véve az izomzat és a csontok elhelyezkedéseit is.

A szimbólumok, de még az apróbb vonalak is jelentőséggel bírnak, egészében egy történetet – gyakran egy egész életet- mesélnek el. Az eredeti törzsi tetoválások viselőjük rangját, tetteit, társadalmi helyzetét is megmutatják, így valóban kiolvasható belőlük a viselőik személyisége. A samoai felmenőkkel is bíró Dwayne “The Rock” Johnson sokat lendített az amúgy is népszerű stílus ismertségén.

Takarásra csak kisebb meglévő minták esetén, vagy lézeres eltávolítás mellett alkalmazható.

BIOMECHANICAL 

(Biomechanikus tetoválás stílus)

A biomechanika, nagyjából olyan horderővel bír(t) a tetoválás világában, mint a reneszánsz a maga idejében a korabeli művészetekben. Elhozta a bőrünk alatt rejlő terminátort, egyfajta kreált robotikus világot alkotott, felforgatva ezáltal az elkövetkező évek történéseit.

Az emberi test fémekkel való találkozása, az ember, mint robot, vagy mint cyborg, főként a kései hetvenes, illetőleg a korai nyolcvanas évek Hollywood-jának köszönhető. Ridley Scott Alien-je aratott a mozi-őrültek köreiben, a zseniális H.R. Giger pedig, bezsebelte az Oscart a vizuális tervezésért. Aztán ránk köszöntek a kilencvenes évek, amikor olyan zseniális tetoválók, mint Guy Aitchison vagy Aaron Cain, kifejlesztették a műfaj alapjait, a fém és az izmok találkozását, a biomechanikát.

Kezdetben a biomechanika kifejezésvilágára a fekete-szürke kombó volt a jellemző, hiszen ez a “színvilág” tökéletesen lehetővé tette a művészek számára, hogy a mechanikus elemeket úgymond beleoltsák az emberi húsba. Napjainkra rengeteget fejlődött a biomechanika, olyan kiváló művészek ténykedései nyomán, mint Ron Earhart, Nick Baxter, Carson Hill vagy Nathan Kostechko. A stílus takarásra is ajánlott (mintától függően).

WATERCOLOR

(Vízfesték hatású tetoválás stílus)

A Watercolor olyan tetováló stílus ami igen közel áll a festészethez, sokszor a nagyvonalú, látványos ecsetkezelésű alkotásokat idézi fel. Élénk színek, be nem tartott határok és határtalan lehetőségek jellemzik azt a technikát, a tetoválás stílusok lázadója.

A lazán kitöltött területek sokszor egybemosódnak, néha nem is illeszkednek. A negatív terek kiválóan kiemelik a vízfesték hatást ezért ilyen tetoválásokat célszerű szellősen elhelyezni, “szűz” területen. Fekete-szürke verzióban kevésbé látványos, takarásra korlátozottan ajánlott.

DOTWORK

(Pontozásos tetoválás stílus)

A Dotwork tetoválások kizárólag pontokból épülnek fel, a tetováló nem húz egyetlen vonalat sem, ez közelről jól megfigyelhető, míg egy bizonyos távolságból már becsaphatja a szemünket és belelátjuk a vonalakat. Ez a különlegesség kiemeli a tetoválás stílusok közül, így önmagában is látványos, de kiegészítésként is használják a technikát, körvonalakkal határolt részek kitöltéseként, pl. mandala minták készítésekor.

Leginkább fekete tintával készülnek ezek az alkotások, ugyanakkor a színes festékek fantáziadús használatával és az egyforma méretű pontokkal egészen egyedi dolgok születhetnek. Takarásra nem ajánlott.

Invictus Tattoo Kft. 06 1 370 3505 1042 Budapest, Árpád út 39.